Vad funderar du på?

Hjälpcenter Biluthyrning Hjälp för bilägare Skicka in ett kostnadsanspråk

Skicka in ett kostnadsanspråk

Ibland när du som bilägare hyr ut din bil på GoMore kan det uppstå extra kostnader som parkeringsböter eller vägtullar under hyresperioden. I sådana fall är du berättigad till ersättning och har möjlighet att kräva återbetalning från hyrestagaren.

Om din bil är skadad bör du istället skicka in en skadeanmälan.

Utgifter du kan ansöka ersättning för

Följande kan du ansöka ersättning för med hjälp av funktionen för kostnadsanspråk:

Om du behöver göra anspråk på flera böter eller utgifter ska du skicka in dem var för sig. Detta gör att varje utgift kan bedömas enskilt.

Undantag

Följande kan inte skickas in med hjälp av funktionen för kostnadsanspråk - de måste istället skickas in genom att kontakta GoMore Support direkt.

  • Anspråk som innehåller en straffrättslig påföljd.
  • Anspråk utfärdade i utländsk valuta.
  • Begäran om att överföra äganderätten för en bot (tex fortkörningsböter).

Så här skickar du in ett kostnadsanspråk

  1. Hitta den relevanta hyresperioden
    Navigera till Bokningar, gå in på den relevanta bokningen och klicka på Nytt kostnadsanspråk. Du kan också hitta den relevanta hyresperioden med hjälp av bilens Kalender.
  2. Skicka in ett kostnadsanspråk
    Du kommer att vägledas genom processen för att skicka in anspråket.

När kan ett anspråk skickas in?

Skicka in anspråket så snart som möjligt. Anspråk kan skickas in upp till 60 dagar efter att en hyresperioden har avslutats.

Om du behöver skicka in ett anspråk efter 60 dagar kan du göra det genom att kontakta GoMore Support direkt.

Vad händer med ett inskickat anspråk?

En del anspråk skickas direkt till hyrestagaren och en del skickas till GoMore Support. När du lämnar in ett anspråk kommer det att framgå tydligt vem det skickas till.

I samtliga fall kommer du att meddelas via email.

Anspråk som skickas direkt till hyrestagaren

Hyrestagaren kommer att meddelas att du har begärt betalning. De har sedan 72 timmar på sig att svara. Hyrestagaren kan välja att betala eller bestrida.

  • Om hyrestagaren betalar överförs beloppet till ditt GoMore-saldo. Du kan sedan betala ut det till ditt bankkonto.
  • Om hyrestagaren bestrider vidarebefordras anspråket till GoMore Support, som sedan granskar det och återkommer till dig. Om det konstateras att ditt anspråk är giltigt överförs beloppet till ditt GoMore-saldo. Du kan sedan betala ut det till ditt bankkonto.

Anspråk som skickas till GoMore Support

GoMore Support kommer att granska ditt anspråk och kontakta dig vid eventuella frågor eller när ett beslut har fattats.

  • Om GoMore Support godkänner överförs beloppet till ditt GoMore-saldo. Du kan sedan betala ut det till ditt bankkonto.
  • Om GoMore Support nekar kommer du att kontaktas med en förklaring och du kommer inte att få någon betalning.

Hittade du vad du behövde?

Relaterade artiklar

Hjälp för bilägare

Tips om parkeringsinfo

Hjälp för bilägare

Fortkörningsböter

Hjälp för bilägare

Rengöring

Har du fortfarande frågor?

Kontakta oss