Vad funderar du på?

Tips om parkeringsinfo

Om du som bilägare har fått en parkeringsbot i samband med en hyresperiod är hyrestagaren betalningsansvarig och du kan begära ersättning från hyrestagaren för kostnaden.

När är en hyrestagare ansvarig för en parkeringsbot?

Hyrestagare är ansvariga för parkeringsböter som utfärdats mellan den tidpunkt då de hämtade bilen och den tidpunkt då de återlämnade den.

Vid nyckelfri uthyrning är hyrestagaren också ansvarig för parkeringsböter som hen får inom 24 timmar efter att bilen återlämnats. Har bilen parkerats olagligt är hyrestagaren ansvarig för parkeringsböter fram till nästa gång bilen flyttas.

Om du får en parkeringsbot

  1. Betala omgående
    Hyrestagare är inte ansvariga för förseningsavgifter som uppkommer för att du som bilägare inte betalat fakturan i tid. Vi garanterar att du får ersättning om uppgifterna är korrekta.
  2. Hitta den relevanta bokningen
    Navigera till Bokningar, gå in på relevant bokning och klicka på Nytt kostnadsanspråk. Du kan också hitta den aktuella bokningen med hjälp av bilens Kalender.
  3. Skicka in ett kostnadsanspråk
    Se till att du har bildbevis av din boten redo, gå sedan till den relevanta bokningen och skicka in ett kostnadsanspråk. Läs mer om hur kostnadsanspråk fungerar här.

Förhindra parkeringsböter genom att skriva tydliga instruktioner

Gå till Din(a) bil(ar), välj relevant bil och navigera sedan till Instruktioner och beskrivning. Härifrån bör du uppdatera följande fält:

  • Under uthyrningen Dokumentera tydligt eventuella parkeringstillstånd eller begränsningar som din bil har, och förklara var din bil kan och inte kan parkeras under uthyrningen.
  • Återlämna bilen Skriv tydliga och detaljerade instruktioner om parkeringsreglerna i ditt område. Nämn eventuella parkeringstillstånd, parkeringsrestriktioner, tider för gatustädning, zoner där du kan parkera endast med tillstånd eller under begränsade tider. Nämn också eventuella platser där din bil inte får parkeras.

Håll dina instruktioner uppdaterade. GoMore kan inte hålla hyrestagare ansvariga för misstag relaterade till felaktiga parkeringsinstruktioner.

Kommunikation är alltid till hjälp. Vi rekommenderar därför att du även skickar ett meddelande till hyrestagarna och påminner om var de kan eller inte kan parkera när de återlämnar din bil.

Hittade du vad du behövde?

Relaterade artiklar

Hjälp för bilägare

Skicka in ett kostnadsanspråk

Har du fortfarande frågor?

Kontakta oss