Hyrestagare förväntas återlämna din bil i samma skick som vid upphämtning. Om de återlämnar bilen i ett betydligt sämre skick kan du eventuellt få ersättning för städkostnaden.
Ansök om ersättning för kostnader i samband med städning
Om din bil återlämnades anmärkningsvärt smutsig och du måste betala för städning kan du begära ersättning från hyrestagaren för kostnaden. Hyrestagaren är inte ansvarig för städning som är relaterat till normal användning.
Du kan göra anspråk på ersättning för
- Stora fläckar eller spill.
- Rökning inuti bilen inklusive röklukt, cigarettfimpar, aska eller brännskador.
- Husdjurshår om din bil är listad som "Inga husdjur tillåtna".
- Betydande mängder hår från husdjur även om det är tillåtet.
- Extrem smuts på utsidan, särskilt om bilen hämtades i rent skick.
Du kan inte göra anspråk på ersättning för
- Lite smuts eller damm, tex på bilmattor.
- Lite yttre smuts som kan tas bort med en biltvätt.
- Små mängder skräp eller föremål som kan slängas eller dammsugas, tex matförpackningar, sand, smuts eller smulor.
- Små mängder hår från husdjur om din bil är listad som "Husdjur välkomna".
Om du vill skicka in anspråk för städkostnader
- Hitta den relevanta bokningen
Navigera till Bokningar, gå in på relevant bokning och klicka på Nytt kostnadsanspråk. Du kan också hitta den relevanta bokningen med hjälp av bilens Kalender.
- Skicka in ett kostnadsanspråk
Se till att du har alla relevanta bildbevis redo och skicka sedan in ett kostnadsanspråk direkt i den relevanta bokningen. Läs mer om hur kostnadsanspråk fungerar här.