Tips till fler bokningar

Emma
Emma · 8. mars 2024

Så här får du fler bokningar på din bil

Vi har skrivit en guide om hur du får fler bokningar och därmed högre intäkter när du hyr ut din bil på GoMore. Vi lovar att det är värt 5 minuters lästid.

GoMore Nyckelfri

Om du ofta hyr ut din bil kan du få installerat GoMore Nyckelfri i din bil. Den Nyckelfria tekniken installeras i bilen av våra auktoriserade mekaniker, och GoMore täcker kostnaderna för installationen. Nyckelfritt ger dig möjlighet att hyra ut din bil till godkända GoMore-medlemmar utan att du behöver vara närvarande för att överlämna eller ta emot bilen. Hyrestagaren kan under hyresperioden öppna och låsa bilen direkt via GoMore-appen, som också registrerar bränsle och mätarställningen. Nyckelfritt gör livet enklare för aktiva GoMore-uthyrare och är redan mycket populärt i storstäderna bland både bilägare och hyrestagare. Bilar med GoMore Nyckelfritt hyrs faktiskt i genomsnitt 4-5 gånger oftare än bilar utan.

Om du är intresserad av att få installerat Nyckelfritt i din bil kan du fylla i formuläret här, så berättar vi mer om lösningen.

Rätt pris

Det är viktigt att du prissätter din bil korrekt för att säkerställa så många bokningar som möjligt och mest möjlig uthyrningsintäkt. Du bestämmer alltid priset på din bil själv, men vi rekommenderar att du följer vårt rekommenderade prisförslag, som vi noggrant har beräknat baserat på bilmodellen och motsvarande hyrbilar i ditt område. Vi analyserar priserna både på GoMore och hos konkurrerande biluthyrningsföretag för att säkerställa så många bokningar som möjligt.

För att säkerställa att din bil har rätt pris året runt rekommenderar vi också att du aktiverar dynamisk prissättning. Med dynamisk prissättning aktiverad på din bilprofil justerar vi automatiskt dagspriset på din bil baserat på efterfrågan för att säkerställa fler bokningar och högre intäkter. Mer specifikt justerar vi priset upp eller ner beroende på efterfrågan på hyrbilar på speciella dagar eller specifika perioder på året. Det betyder att du får fler bokningar när efterfrågan är låg och tjänar mer per bokning när efterfrågan är hög. Du kan läsa mer om dynamisk prissättning här.

Bra bilder

Bilder av hög kvalitet är viktiga för att din bil ska väljas i sökresultaten och bokas. Bilprofiler med bra bilder får fler bokningar. Vi rekommenderar att du tar upp till 8 bilder från olika vinklar som visar bilen från både in- och utsidan. Bilder tagna inifrån bör visa sätena, bagageutrymmet, förarsätet och växellådan. I appen guidar vi dig hur du tar de bästa möjliga bilderna med din telefon.

Direktbokning

Om du vet att din bil är ledig vid specifika tidpunkter och dagar bör du definitivt aktivera direktbokning. Det innebär att hyrestagarens förfrågningar automatiskt accepteras om hyresperioden passar med din bils tillgänglighet i kalendern. Du kan ställa in en ”tidsbegränsning direktbokning” som bestämmer hur långt förvarning du som bilägare minst behöver ha för att din bil ska kunna direktbokas. Hyresperioder som startar tidigare än detta kräver först din godkännande eller avvisning. Vi rekommenderar att din bil kan direktbokas med kort varsel. Bilar med direktbokning aktiverad får bättre synlighet på GoMore i sökresultaten och visas på söksidan med en liten blixtikon. Många hyrestagare söker specifikt på bilar med direktbokning eftersom du som hyrestagare får svar direkt och vet att bilen kan bokas under den önskade perioden.

Läs mer om direktbokning här

Informativ bilprofil

För att hyrestagare ska få en bra uppfattning om din bil rekommenderar vi att du skriver en informativ beskrivning av din bilprofil. Här kan du beskriva bilens storlek, utrustning, komfort, körförmåga eller information om laddningsmöjligheter och räckvidd.

På din bilprofil kan du också fylla i information om möjligheten till leverans mot betalning, om bilen har en egen parkeringsplats eller om du lånar ut extrautrustning mot betalning som t.ex. barnstol, cykelhållare eller liknande. Beskriv också bilens skick så noggrant som möjligt så hyrestagarna vet vad de kan förvänta sig.

Om du behöver hjälp med att fylla i din bilprofil får du gärna kontakta vårt supportteam på support@gomore.se

Hyresperiod

Under “bokningsinställningar” kan du ställa in minimum och maximal hyresperiod. Vi rekommenderar att du sätter din minimum hyresperiod till 1 timme. Hyrestagare betalar 20 % av din dagliga pris för en 1-timmeshyra och 100 % av din dagliga pris för 10-24 timmar. Genom att tillåta minimum hyresperiod på 1 timme visas din bil i så många sökningar som möjligt.

Uthyrningskalender

För att hyrestagare ska kunna se när din bil är tillgänglig är det viktigt att du håller din bilkalender uppdaterad. Du kan enkelt blockera dagar eller tider när du själv behöver bilen eller när du inte vill hyra ut den. När din bil är blockerad för bokningar visas den inte i sökningar som hyrestagare gör dessa dagar. På så sätt undviker du onödiga bokningsförfrågningar från hyrestagare, vilket annars skulle påverka din “acceptansgrad” och placeringen i sökresultaten negativt.

Acceptansgrad

Ju fler bokningar du accepterar, desto högre är din acceptansgrad. Biluthyrare med hög acceptansgrad kommer att få fler bokningsförfrågningar, och din bil kommer också att visas högre i sökfältet när en hyrestagare söker efter en bil.

Snabb svarstid

Hur snabbt du svarar på bokningsförfrågningar påverkar din svarstid. Förutom acceptansgraden påverkar svarstiden också var din bil visas i sökresultaten och hur många bokningsförfrågningar du får.

Boosta din bil

Du kan få ökad synlighet och fler bokningsförfrågningar för din bil på de olika sätt som beskrivs ovan. Vi rekommenderar också att prova GoMores ”boost-funktion” för att få din annons högre upp i sökresultaten. Om du är en ny biluthyrare som har registrerat din bil på GoMore kan du kontakta oss. Då ger vi dig en gratis boost så att du kan komma igång! 

Om du följer ovanstående tips kommer din bil att visas först i sökresultaten, vilket resulterar i fler bokningar och högre intäkter. Om du vill ha mer hjälp med att få fler bokningar får du gärna kontakta oss, så hjälper vi dig gärna.

Support@gomore.se 

031 -304 56 66