GoMore och Västtrafik testar samarbete för att göra bilen mer hållbar

Emma
Emma · 26. september 2023

Tillsammans med Västtrafik, som vanligtvis pratar om bussar, spårvagnar och tåg, vill vi på GoMore uppmärksamma hur bilen kan bli mer hållbar i vardagspusslet. Fram till årsskiftet testas ett samarbete där GoMore tillsammans med Västtrafik uppmuntrar deras resenärer att dela på bilen, om den ofta står hemma oanvänd.

Kollektivtrafiken och bildelning måste kunna komplettera varandra för att erbjuda fler hållbara transportalternativ i framtiden. Bilen är för många fortfarande en viktig del i vardagspusslet, samtidigt står den för den näst största posten inom hushållsekonomin.

– Privatekonomin har blivit tuffare för många och att dela eller hyra bil är ett smart sätt att ha tillgång till bil och samtidigt få det lättare att gå runt. Att testa ett samarbete med Västtrafik känns självklart då vi delar målet om att minska utsläppen på vägarna. Utifrån våra användare ser vi att en delad bil kan ersätta 10 ”vanliga” bilar, säger Klara Bergkvist, Sverigechef GoMore.

På GoMore tjänar i genomsnitt en aktiv bilägare mellan 1500-2000 kr i månaden genom att hyra ut sin bil ett par dagar i månaden. Det täcker till viss del bilkostnaderna, samtidigt som bilen blir tillgänglig för fler. Bussar, spårvagnar och tåg har sedan länge delats av hundratusentals människor.

– Idén med kollektivtrafik, att dela på resurserna, är evigt ung och det modernaste sättet att resa. Men ibland behöver vi bilen. Om vi gör våra bilar lite mer kollektiva och delade får vi inte bara mindre koldioxid i luften utan också mer plats i våra städer. För vi behöver inte bara mer bränsleeffektiva och renare bilar, vi behöver framför allt färre bilar på vägarna, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.

Förutom i Sverige har GoMore också i Danmark pågående samarbeten med kollektivtrafiken där danska DSB (motsvarande SJ) tillgodoser vissa orter med speciella parkeringsplatser för just delade bilar via GoMore. Ett framgångsrikt sätt att lösa den så kallade “sista milen”. Tillsammans kan då delade bilar och den traditionella kollektivtrafiken fungera optimalt för att få färre att äga bil.

Fördelarna med att göra bilen kollektiv:

Minska utsläppen. En bil genererar 7–11 ton koldioxidutsläpp redan under produktionen. Studier[1] visar att en delad bil ersätter behovet av cirka 10 privata personbilar.

Sparade pengar. En privat bil med värdeminskning och försäkring inkluderad kostar ungefär 5–7 000 varje månad, enligt Konsumentguiden.se[2]. De som hyr ut sin bil tjänar i snitt 2 000 kronor i månaden. Nästan samma som en 90 dagars periodbiljett för 1 zon hos Västtrafik.

Bilåkandet minskar. De som delar bil vänjer sig snabbt vid att använda bilen i mindre utsträckning.

Frigjord yta i stadsrummet. I Sverige har vi idag mer plats för bilar än vi har för människor – boytan per person är i snitt 42 m2, parkeringsytan per person är i snitt 50 m2[3].

Se pressmedelande från Västtrafik här.